Tilbage
Europas historie (1)
Europa begynder at tænke
DRKultur
Ved Middelalderens slutning i 1400-tallet begyndte den hierarkiske verdensorden at gå i opløsning. Den antikke verdens filosoffer og videnskabsmænd blev genopdaget, og ved indgangen til renæssancen begyndte humanistiske ideer at ryste den stive, dogmatiske og magtfulde kirke i sin grundvold, og opfindelsen af trykpressen brød kirkens monopol på viden. Tænkere og videnskabsmænd som Jan Hus, Nicolaj Kopernikus og Andreas Vesalius var med til at lægge grunden til et samfund, der i stedet for at bygge på teologiske dogmer, byggede på viden fra erfaring, idenskab og eksperimenter, og de første skridt blev taget mod oplysning og rationalisme.
Europa begynder at tænke
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DRKultur
Ved Middelalderens slutning i 1400-tallet begyndte den hierarkiske verdensorden at gå i opløsning. Den antikke verdens filosoffer og videnskabsmænd blev genopdaget, og ved indgangen til renæssancen begyndte humanistiske ideer at ryste den stive, dogmatiske og magtfulde kirke i sin grundvold, og opfindelsen af trykpressen brød kirkens monopol på viden. Tænkere og videnskabsmænd som Jan Hus, Nicolaj Kopernikus og Andreas Vesalius var med til at lægge grunden til et samfund, der i stedet for at bygge på teologiske dogmer, byggede på viden fra erfaring, idenskab og eksperimenter, og de første skridt blev taget mod oplysning og rationalisme.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetProgrammet kan anvendes til at arbejde med brud og kontinuitet i historie. Gennem programmet præsenteres eleverne for renæssancen som et nybrud. I den forbindelse kan eleven arbejde med:
- Samfundsmæssige forandringer
- Naturvidenskabelige landvindinger
- Menneskesynet
Programmet er også oplagt til en diskussion af historiens drivkræfter, da programmet er meget personfokuseret. Programmet er mest oplagt i begyndelse som en introduktion til et forløb om renæssancen.
Der er kapitelsæt til programmet.
Europa begynder at tænke
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:00:16
00:00:16
Introduktion til renæssancen
Fremstilles renæssancen som et brud med middelalderen? - Giver programmets titel en indikation?
Fremstilles renæssancen som et brud med middelalderen? - Giver programmets titel en indikation?
02
00:01:14
00:01:14
Den katolske kirkes magtposition
Hvilke magtressourcer besidder kirken? Hvilken rolle har kirken i samfundet?
Hvilke magtressourcer besidder kirken? Hvilken rolle har kirken i samfundet?
03
00:03:00
00:03:00
Jan Hus’ kritik af den katolske kirke
1. Hvilken kritik fremsætter Jan Hus? 2. Hvordan reagerede den katolske kirke på Jan Hus og den hussitiske bevægelse? 3. Hvorfor bliver Jan Hus dømt til døden?
1. Hvilken kritik fremsætter Jan Hus? 2. Hvordan reagerede den katolske kirke på Jan Hus og den hussitiske bevægelse? 3. Hvorfor bliver Jan Hus dømt til døden?
04
00:15:45
00:15:45
Nicolaj Kopernikus
1. Hvilken rolle spiller opfindelsen af bogtrykkerkunsten for kirkens magtposition? 2. Hvilket verdensbillede dominerede i Kopernikus’ samtid? 3. Hvad er det kopernikanske verdensbillede? 4. Hvilke metoder anvender Kopernikus? 5. Hvorfor er Kopernikus meget varsom med offentligt at fremsætte sin teori? 6. Hvilken viden havde man om Jorden og landmasserne?
1. Hvilken rolle spiller opfindelsen af bogtrykkerkunsten for kirkens magtposition? 2. Hvilket verdensbillede dominerede i Kopernikus’ samtid? 3. Hvad er det kopernikanske verdensbillede? 4. Hvilke metoder anvender Kopernikus? 5. Hvorfor er Kopernikus meget varsom med offentligt at fremsætte sin teori? 6. Hvilken viden havde man om Jorden og landmasserne?
05
00:30:59
00:30:59
Andreas Vesalius
1. Hvilken viden og forståelse af kroppen var fremherskende? 2. Hvilke metoder anvendte Andreas Vesalius til at studere anatomi? 3. Hvilket syn havde kirken på obduktioner?
1. Hvilken viden og forståelse af kroppen var fremherskende? 2. Hvilke metoder anvendte Andreas Vesalius til at studere anatomi? 3. Hvilket syn havde kirken på obduktioner?
06
00:42:18
00:42:18
Opsamling
1. Hvorfor er renæssancen central for at forstå verden i dag? 2. Hvilken betydning har Hus, Kopernikus og Vesalius for den historiske udvikling? 3. Hvorvidt kan renæssancen ses som et brud i historien?
1. Hvorfor er renæssancen central for at forstå verden i dag? 2. Hvilken betydning har Hus, Kopernikus og Vesalius for den historiske udvikling? 3. Hvorvidt kan renæssancen ses som et brud i historien?
Instruktør
Judith Voelker
Nina Koshofer
Nina Koshofer
Manuskriptforfatter
Claus Bredenbrock
Pædagogisk note
Christian Aalborg Frandsen
Udgiver
DRKultur
Udgivelsesår
2011
Faustnummer
TV0000018044
Fysisk beskrivelse
44 min, TV-optagelse
Sprog
Engelsk, Italiensk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
44 min..
TV-dato
28. mar. 2011 kl. 20.50