Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Christopher Columbus
TVOptagelse
Christopher Columbus
Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DRKultur

Fransk dokumentar fra 2012. Columbus' opdagelsesrejser fra 1492-1504 ændrede datidens verdensbillede, hans fire lange sørejser og utallige andre opdagelser afsluttede middelalderen og førte frem til renæssancen. Christopher Columbus selv var splittet mellem sin gudstro og den geografiske sandhed, han afdækkede. Han troede ikke sine egne øjne og døde uden at vide, at han havde stået fadder til en revolution. Den franske sejler Marc Thiercelin sætter ud på en ekspedition i Columbus' kølvand uden gps og forsøger at opleve opdagelsesrejsen på samme måde som Columbus og hans mandskab.


Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Programmet kan anvendes i et forløb om renæssancens verdensbillede på ungdomsuddannelserne. Programmet har fokus på personen Columbus og hans rejser til "den nye verden". Gennem programmet kan eleverne arbejde med:
Verdensopfattelse.
- Hvordan opfattes verden før Columbus' rejser?
- Hvilken rolle spillede religion og myter for verdensopfattelsen før Columbus' rejser?
- Hvilken betydning fik Columbus' rejser for renæssancens verdensbillede?
- Hvorfor holder Columbus fast i, at han har fundet søvejen til Indien?
Kolonisering
- Hvad var målene med Columbus' rejser?
- Hvilket syn havde Columbus på indianerne?
- Hvilken betydning fik koloniseringen, som Columbus påbegyndte?
- Hvordan fremstilles Columbus som person?
Programmet virker mest oplagt i begyndelse af et forløb, da det har et fokus på opdagelserne og kortlægningen af verden, mens det kun i meget lille omfang forholder sig til konsekvenserne af "opdagelserne" og koloniseringen.
Der er kapitelsæt til programmet.

Christopher Columbus

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:01:20
Kapitelbillede
1500-tallets verdensforståelse
1. Hvordan så verden ud for 1500-talsmennesket? 2. Hvad kendetegner beskrivelsen af verden? 3. Hvad motiverer Columbus til at finde søvejen til Indien? 4. Hvilke kilder bruger Columbus i sine forberedelser? 5. Hvor stor antager Columbus, at jordens omkreds er? 6. Hvilke mål var der med den første rejse?

02
00:11:50
Kapitelbillede
Rejsen til det ukendte
Hvilke udfordringer er der ved at sejle ud i det ukendte?

03
00:19:20
Kapitelbillede
Columbus ankommer
1. Hvordan beskriver Columbus indianerne? 2. Hvor tror Columbus han er kommet hen? 3. Hvordan modtages Columbus i Spanien efter den første rejse?

04
00:27:50
Kapitelbillede
Den anden rejse
1. Hvilket mål havde Columbus’ anden rejse? 2. Hvorfor bliver kolonien på Hispaniola en fiasko? 3. Hvilke konsekvenser har koloniseringen for indianerne?

05
00:33:50
Kapitelbillede
Den tredje rejse
1. Hvilket mål havde den tredje rejse? 2. Hvorfor holder Columbus fast i at han har opdaget Indien og ikke et nyt kontinent? 3. Hvordan beskriver Columbus indianerne? 4. Hvilke opdagelser gør andre i kølvandet på Columbus i slutningen af 1400-tallet? 5. Hvorfor bliver Columbus fjernet som guvernør?

06
00:42:00
Kapitelbillede
Den fjerde rejse
Hvilket mål er med den fjerde rejse? Hvilke årsager er der til, at Columbus holder fast i, at han har fundet søvejen til Indien?

07
00:48:32
Kapitelbillede
”Den nye verden”
Hvilken betydning for opdagelsesrejserne for opfattelsen og kortlægningen af verden?

Instruktør
Paolo Santoni
Pædagogisk note
Christian Aalborg Frandsen
Udgiver
DRKultur
Udgivelsesår
2014
Faustnummer
TV0000027830
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 54 min
Sprog
Engelsk, Fransk (sporadisk), Italiensk (sporadisk)
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
54 min..
TV-dato
1. jan. 2014 kl. 20.00