Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Markedsføring
TVOptagelse
Madmagasinet
Markedsføring
7.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR1

Det kritiske forbrugermagasin undersøger, hvad der egentlig er af sundt og usundt i den mad, som vi danskere spiser. Kommer Christiansøpigens sild mon fra Christiansø? Bruger Karen Volf fabrikken opskrifter, der er 120 år gamle? Og er agurkerne fra Samsøs agurkesalat fra Samsø? Nej, men så længe, at det ikke er direkte løgn, er det lovlig markedsføring. Og i vores ubevidste bliver vi tiltrukket af positive ord som "traditionel", "gammeldags", "original opskrift" osv., selv om vores intellekt godt er klar over, at der er tale om forførende retorik. Og hvis vi orker at læse varedeklarationen, vil vi opdage, at fx en pistaciekage ikke indeholder en eneste pistacienød, men kun tilsætningsstoffer og fødevarekemi, der får kagen til at smage af pistacie. Fødevarestyrelsen bedømmer kun sjældent markedsføring som "groft vildledende", fx hvis vildledningen kan indebære en sundhedsrisiko, og de sanktioner, som producenterne kan pålægges, er i værste fald en bøde.


"Markedsføring" er en del af

Serie
Madmagasinet

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Vært
Christian Bitz
Mette Frisk
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2014
Faustnummer
TV0000028124
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 25 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
25 min..
TV-dato
21. jan. 2014 kl. 21.55