Tilbage
Madmagasinet
Danske børn laver (ikke) mad
DR1
Det kritiske forbrugermagasin undersøger, hvad der egentlig er af sundt og usundt i den mad, som vi danskere spiser. Kun 9% af danske børn har en fast maddag derhjemme, for i en stressende hverdag er det for tidskrævende for forældrene at lade børnene deltage aktivt i madlavningen. Børnene får typisk end ikke lov til at smage maden til, men må nøjes med fx at røre i en gryde. Vil man gerne gøre det sjovt for børnene at være med til madlavningen, er der en række råd: de skal have hele ansvaret for én sjov opgave i køkkenet, og de voksne må ikke irettesætte dem; børnene skal have godt køkkenværktøj; der skal laves en madplan med mindst én ugentlig maddag til børnene, hvor de suverænt bestemmer menuen. I folkeskolen er faget hjemkundskab (fra sommerferien 2014 kaldet "madkundskab") alt for ofte nedprioriteret til et "hyggefag" i folkeskolen, fortæller formand for Foreningen for Madkundskab, Lone Carlson. På ca. halvdelen af danske skoler undervises der af ikke-faglærere i hjemkundskab, og der sættes alt for lidt tid og for få penge af til faget. Og det er et problem, for forskningsstatistikker viser, at når børn laver mad selv hjemme og i skolen, så efterlever de oftere kostrådene til sund mad.
Danske børn laver (ikke) mad
7.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR1
Det kritiske forbrugermagasin undersøger, hvad der egentlig er af sundt og usundt i den mad, som vi danskere spiser. Kun 9% af danske børn har en fast maddag derhjemme, for i en stressende hverdag er det for tidskrævende for forældrene at lade børnene deltage aktivt i madlavningen. Børnene får typisk end ikke lov til at smage maden til, men må nøjes med fx at røre i en gryde. Vil man gerne gøre det sjovt for børnene at være med til madlavningen, er der en række råd: de skal have hele ansvaret for én sjov opgave i køkkenet, og de voksne må ikke irettesætte dem; børnene skal have godt køkkenværktøj; der skal laves en madplan med mindst én ugentlig maddag til børnene, hvor de suverænt bestemmer menuen. I folkeskolen er faget hjemkundskab (fra sommerferien 2014 kaldet "madkundskab") alt for ofte nedprioriteret til et "hyggefag" i folkeskolen, fortæller formand for Foreningen for Madkundskab, Lone Carlson. På ca. halvdelen af danske skoler undervises der af ikke-faglærere i hjemkundskab, og der sættes alt for lidt tid og for få penge af til faget. Og det er et problem, for forskningsstatistikker viser, at når børn laver mad selv hjemme og i skolen, så efterlever de oftere kostrådene til sund mad.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetVært
Christian Bitz
Mette Frisk
Mette Frisk
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2014
Faustnummer
TV0000029194
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 24 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
24 min..
TV-dato
22. apr. 2014 kl. 21.55