You are not logged in
Del
Back
Billede af materialet Når mobilen ta'r magten ( 1 )
TVOptagelse
Når mobilen ta'r magten ( 1 )
7.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

TV2

Dokumentarserie i 2 dele. Næsten alle danskere har en mobiltelefon, og tre ud af fire har en smartphone. Vi har mobilen med overalt og er på den mange timer om dagen, men er det et problem? Mindsker den vores nærvær og vores koncentrationsevne? På gymnasier surfer eleverne på nettet i timevis midt i undervisningstiden. I en uge overvåges en 1.g på htx i Skjern, og nogle elever er på de sociale medier, spil osv. på mobilen og computeren 2-3 timer i løbet af en undervisningsdag. En tredjedel af eleverne bruger to tredjedele af deres computertid på ting, der ikke er skolerelaterede, og gennemsnitligt er det 44% for klassen som helhed. Da der ikke er nogen overordnet skolepolitik, overlades det til hver lærer igen og igen at indskærpe over for eleverne, at de ikke må gå på de sociale medier osv. i timerne. Det er svært for lærerne at kontrollere og håndhæve, da computere og i en vis grad mobiltelefoner er uundværlige dele af en moderne undervisning. Læringsforsker Dorte Ågård mener, at om 10 år vil vi se tilbage på dette som en tid, hvor vi lod alt sejle. Psykologer forklarer, at en god oplevelse udløser dopamin, så mobilen og dens fristelser bliver et fix, der er meget mere belønnende end fx fordybelse i svære udfordringer med at forstå kemi, fysik osv. Spil som fx Angry Birds bliver sværere og sværere, for ellers keder vi os, og på denne måde bliver vi lige som alkoholikere gradvis afhængige af vores daglige dopamin-kick. Problemerne gælder ikke kun elever: På fødegangene er jordemødre alarmerede over forældre, som bruger mere tid på mobilen end på deres nyfødte barn. Spies fortæller, at når det gælder charterferien, er fuld wi-fi det primære kundeønske, så alle kan tjekke de sociale medier og nyheder hjemme fra Danmark. Socialpsykologisk er vi fælles om at være på nettet, men hver for sig. Og egentlig fravælger vi de mennesker, der fysisk er til stede i rummet, når vi går online.


"Når mobilen ta'r magten ( 1 )" er en del af

Serie
Når mobilen ta'r magten

Page
of

Log in and get access

You must log in with Unilogin or WAYF - then you can borrow material

Udsendelsen lægger op til at arbejde med emnet mobil og computer i klassen. Hvad er gode regler og retningslinjer for brugen i undervisningen.
Den vil også være et godt udgangspunkt for at arbejde med mundtlig debat som genre i danskfaget, da det er et tema eleverne kan relatere sig til.
Til denne udsendelse er der udformet et kapitelsæt, med spørgsmål til udsendelsen. Der er også en række spørgsmål om elevernes holdning til det de ser, og som skal få eleverne til at reflektere over deres egen brug af computeren i undervisningen.

Mobilens magt

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:02:20
Kapitelbillede
Mobil fødsel
Hvad frustrerer jordmødrene meget? Hvad er de bange for går tabt?

02
00:03:53
Kapitelbillede
Fakta om mobiler
Hvornår kom den første Iphone? Hvor mange smartphones blev solgt sidste år? Hvor mange danskere ejer en smartphone? Hvor meget er vi på i gennemsnit om dagen?

03
00:08:38
Kapitelbillede
Computerens konsekvenser
Hvilke konsekvenser, for eleven, har computerens indtog i undervisningen? Hvor god synes du at du er til at styre dit computer forbrug i undervisningen?

04
00:14:02
Kapitelbillede
Fear of missing out
Er du bange for at gå glip af noget? Hvordan håndterer du din fear of missing out? Hvilke af Michelles oplevelser/problemer med mobilen kan du genkende?

05
00:16:14
Kapitelbillede
Forsøg med eleverne fra Skjern
Hvor meget tror du de er på computeren eller mobiler i timerne? Hvor forventer forskere at resultatet er? Hvor meget tror du at du er på computeren og telefonen i timerne?

06
00:20:12
Kapitelbillede
Lærernes holdning
Hvad mener du om lærernes holdning til computer og mobil i timerne? Hvad synes du de skal gøre?

07
00:24:31
Kapitelbillede
Konsekvenserne i forstyrrelser i timen
Hvilke konsekvenser mener forskeren Dorthe Ågård det har, når sociale medier forstyrrer eleverne i timerne?

08
00:26:40
Kapitelbillede
Feriens højeste ønske
Hvad er det vigtigste når danskerne booker ferie? Hvad vil gæsterne gerne følge med i? Hvilke konsekvenser har det for ferien? Hvad vil du prioritere højest, hvis du skulle vælge ferie?

09
00:31:27
Kapitelbillede
Ændringer i onlineadfærd
Hvad betyder telefonen for vores samvær, ifølge Morten Fenger? Hvad mener Morten Fenger vi skal ændre i vores onlineadfærd?

10
00:32:33
Kapitelbillede
Jordmødrenes frustration
Hvad er jordmødrenes frustration? Hvad synes du er det mest skræmmende i klippet? Hvilke regler findes der på området? Hvilke regler synes du der burde være for telefoner på fødegangen?

11
00:35:06
Kapitelbillede
Resultater af forsøget med eleverne fra Skjern
Hvordan er computertiden fordelt mellem faglig og ikke faglig tid? Hvor lang tid har topscoren brugt på ikke faglig tid? Hvor længe har en elev spillet i løbet af ugen? Hvad er elevernes reaktioner? Hvad mener du om deres forbrug af underholdning i løbet af en skoleuge? Hvad mener du der skal gøres for at ændre forbruget? Hvordan ser du på dit eget forbrug af underholdning i timerne efter denne udsendelse? Diskuter i egne klasse om jeres forbrug og hvilke ændringer I vil lave i klassen

Pædagogisk note
Martin Bach Poulsen
Tilrettelægger
Dennis Kragelund
Martin Kristensen
Publisher
TV2
Publication year
2015
Faust number
TV0000034844
Physical description
TV-optagelse, 40 min
Language
Dansk, flere sprog (sporadisk)
Undertekster
Dansk
Material type
TV-udsendelse
Playing time
40 min.
TV-dato
20. Aug 2015 kl. 20:00