Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet 2000
TVOptagelse
2000
YouTube-revolutionen
7.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

National Geographic Channel

YouTube fylder 10 år, og vi kortlægger historien over det seneste årti, set fra verdens mest berømte hjemmeside til videodeling.


Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

"2000 - YouTube-revolutionen" kan indgå i undervisningen i dansk, samfundsfag eller mediefag med fokus på arbejdet med sociale medier og forholdet mellem afsender og modtager. Kapitelsættet og den pædagogiske note tager sit udspring i to af de fire elevpositioner i det tværgående tema: It og medier: Eleven som kritisk undersøger og eleven som analyserende modtager. I næsten hvert afsnit i kapitelsættet er små arbejdsspørgsmål, som kan bruges på forskellig måde i undervisningen, fx kan alle elever arbejde med alle spørgsmål i løbet af udsendelsen eller udsendelsen kan inddeles tematisk og elever kan arbejde med hver deres tema: "Historien bag YouTube", "Fra forbruger til producent" eller "Massehysteri eller demokrati?".

10 år med YouTube

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:01:27
Kapitelbillede
YouTube revolutionen
Hvor det hele startede - en garage i Silicon Valley Man fangede virkeligheden og delte det med verden i det tidlige YouTube

02
00:04:20
Kapitelbillede
Den virale video fødes
Filmen om Charlie og hans bror er de første der går viralt - hvorfor? Beskriv hvad der sker for denne video. Filmen med Ronaldinho som også gik viralt, hvad var diskussionen her? Diskuter i par hvordan man forholder sig til sandhed i videoer på Youtube?

03
00:08:27
Kapitelbillede
Lonelygirl15
Den første YouTuber - videoblog - moderne bekendelseslitteratur.. Efter en periode opstår mistanke om, at der er kommercielle interesser bag bloggen og en menneskejagt starter. Hvorfor opstår denne menneskejagt? Hvad betyder for modtagerne, at Youtuber'en ikke er en ægte person?

04
00:12:45
Kapitelbillede
Virale copycats
Når en video går viralt vil andre kopiere dette. Nævn forskellige virale copycats fra som du kender til. Hvad tror du, skyldes at disse bliver virale fænomener? Hvilken betydning har det for afsenderen, at videoen går viralt eller har mange seere?

05
00:15:06
Kapitelbillede
Google køber YouTube
Tekniske udfordringer med pladsmangel og ikke engang efter 2 år i luften købes YouTube af Google

06
00:16:20
Kapitelbillede
Viralt kendte
Historien om Justin Bieber. Hvordan skaber Justin Biebers manager interesse for ham? Diskuter hans strategi - virker den? Diskutér manegerens udsagn: "Mennesker, der ser videoer skaber stjerner ikke kun eksperter og det er demokrati!"

07
00:24:58
Kapitelbillede
Vor tids propaganda værktøj
Barak Obama brugte sociale medier og YouTube strategisk i sin valgkamp som den første i en valgkamp for at blive USA´s præsident i 2007. Diskutér fordele og ulemper ved at sociale medier fylder mere og mere i fx valgkampe.

08
00:29:46
Kapitelbillede
Virale Nyheder
Folket fortæller/beretter fra verdens brændpunkter og nyderne deles med stor hast og nærmest i de øjeblik tingene foregår. Man forvandler den private historie til den globale historie. Diskutér fordele og ulemper ved et er et værktøj , der kan bruges til at skabe propaganda eller skabe den enkeltes sandhed...

09
00:33:04
Kapitelbillede
YouTuberne fødes
Den enkelte bruger kan tjene penge via YouTube og skabe sin egen (reklamefinancierede) kanal med tusindvis af følgere. Hvilke YouTubere kender du? Hvorfor er disse interessante at følge? Hvis du skulle være YouTuber, hvad skulle du så lave/vise/gøre/?

10
00:38:10
Kapitelbillede
De største stjerner på YouTube
Katte - Grumpy Cat var den største stjerne - hvorfor? Hvad gør en video viral - er det fællesskabet? uforudsigelig? almenmenneskelige? Diskutér to og to og sammenlign i fællesskab.

Pædagogisk note
Pernille Lomholt
Udgiver
National Geographic Channel
Udgivelsesår
2015
Faustnummer
TV0000035731
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 44 min
Sprog
Engelsk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
44 min..
TV-dato
22. sep. 2015 kl. 22.00