Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Cola
TVOptagelse
Madmagasinet
Cola
7.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR1

Det kritiske forbrugermagasin undersøger, hvad der egentlig er af sundt og usundt i den mad, som vi danskere spiser. Hver dansker drikker i gennemsnit 75 liter sodavand om året, og langt det meste er cola. Hovedingrediensen i drikken var ved starten i 1885 cola-nød, men hvad der egentlig er i verdens mest solgt cola, Coca-Cola, er en hemmelighed. I programmet prøver Adam Aamann at lave sin egen cola, der består af farve, sukker, citronsyre, koffein, vand og aroma (naturlige olier af appelsin, lime, citron, kanel, muskat og koriander), men i en blindtest foretrækker en række skoleelever klart Coca-Cola frem for den hjemmelavede og bryggeriet Harboes cola. Noget tyder altså på, at Coca-Cola også sælger på grund af sin unikke smag, og ikke kun fordi firmaet smart brander sig med drømmen om lykke og om at tilhøre et større fællesskab. Myterne om Coca-Colas nedbrydende effekt er ikke helt forkerte, for Coca-Cola kan over tid fjerne kalk, rust og tandemalje, men den egentlige fare ligger i, at drukket sukker ikke giver samme mæthedsfølelse som sukker i fast form. Lige som i USA bliver billig, sød majssirup i cola snart lovlig i EU, og majssirup er meget vanedannende og vil sandsynligvis få cola-entusiaster til at indtage endnu mere sukker, så fedmeepidemien intensiveres.


"Cola" er en del af

Serie
Madmagasinet

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
  • Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
    • Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Vært
Adam Aamann
Mette Frisk
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2016
Faustnummer
TV0000100938
Fysisk beskrivelse
29 min, TV-optagelse
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
20. apr. 2016 kl. 21.00