TV2
Dansk dokumentar. Rokhsar flygtede med sin familie fra Afghanistan og kom til Danmark i maj 2011. Hun er nu 14 år og bor med sin mor, far og fem søskende i Give ved Vejle. De har i årevis ventet på svar fra Udlændingestyrelsen om, hvorvidt de kan blive i Danmark.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetDokumentaren kan både behandles i et samfundsfagligt perspektiv med blik på systemkritik, og med et social-psykologisk perspektiv på system og individ imellem. Rokhsars udvikling på baggrund af hendes families situation og det ansvar som både familie og det danske retssystem pålægger hende, giver god mulighed for at diskutere socialisering og de socio-kulturelle konsekvenser, systemet kan have for individet.
I arbejdet med dokumentaren kan man inddrage elementer af det obligatoriske emne 'Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab', fx ift., at eleverne kan diskutere Rokhsars trivsel i forhold til det ansvar hun har for hele familiens liv og fremtid.
Derudover kan dokumentaren med fordel bruges som led i en genreanalyse, hvor de filmiske virkemidler og greb fremhæves.

MitCFU
System og ansvar
Hent PDF med kapitelmærkning
00:02:36
02:37-05:02: Da dette optages er Rokhsar 14 år. Hvorfor er det hende, der sidder med brevet? Hvorfor kan Udlændingestyrelsen ikke udtale sig til hende? Hvordan forholder Udlændingestyrelsen sig til deres udvisning?
00:06:39
06:39-08:17: Skælder faren Rokhsar ud eller systemet? Hvorfor tror Udlændingestyrelsen ikke på deres erfaringer fra Afghanistan? Hvordan skal et bevis se ud, for at blive taget seriøst? Hvad tror I, alle de papirer, Rokhsar sidder med, er?
00:12:01
12:03-14:30: Forstod I hvad, advokaten sagde? Rokhsar er 14 år. Hvor meget tror I hun forstod? Hvad mener advokaten med, at de vil søge asyl på baggrund af Rokhsar i stedet for hendes forældre? Hvilken rolle forventer advokaten, at Rokhsar skal være? Hvordan anskuer systemet Rokhsars far/forældre?
00:16:07
16:07-17:13: Hvad lægger Udlændingestyrelsen vægt på og hvorfor? Rokhsar siger ”Hele sagen afhænger af mig.” Hvad repræsenterer hun for systemet?
00:27:31
27:31-28:35: Hvilke konsekvenser har det for Rokhsar, at hun er så godt integreret i Danmark? Hvordan stiller det Rokhsar ift. henholdsvis udvisningen, det danske samfund og hendes hjemland? Hvilke konsekvenser har det for hendes identitet?
00:30:09
30:10-33:55: Rokhsar forhandler mellem system og familie. Hvordan påvirker disse forhandlinger hende?
00:36:33
36:33-37:37: Hvad sker der med familiens sag? Har familien ret i deres antagelser?
Identitet og socialisering
Hent PDF med kapitelmærkning
00:02:37
02:37-05:02: Da dette optages er Rokhsar 14 år. Hvorfor er det hende, der sidder med brevet? Hvilket ansvar påtager hun sig? Hvorfor tør hun ikke fortælle sin familie om afgørelsen?
00:05:20
05:20-06:04: Hvad symboliserer blomsterne?
00:06:39
06:39-08:17: Rokhsar overleverer beskeden om udvisning til sin familie. Skælder faren Rokhsar ud eller systemet? Hvilken position sætter reaktionerne Rokhsar i?
00:12:03
Rokhsar og hendes far mødes med advokat for at diskutere mulighederne for en ny asylansøgning. Hvordan er hendes rolle/relation til faren før, under og efter mødet?
00:16:07
16:07-17:13: Rokhsar siger ”Hele sagen afhænger af mig.” Hvad er det for et ansvar, hun bærer rundt på? Hvordan påvirker hendes integration forholdet til hendes familie?
00:17:13
17:13-19:55: Hvad er Rokhsars rolle ift. gæsterne? Hvordan er hun den voksne? Hvordan tror I hendes forældre har det med at være sat på et sidespor?
00:23:16
23:16-25:10: Hvordan er Rokhsars rolle/relation til sin mor? Hvordan forholder moren sig til det? hvordan påvirker det Rokhsar?
00:27:31
27:31-28:35: Hvilke konsekvenser har det for Rokhsar, at hun er så godt integreret i Danmark? Hvordan stiller det Rokhsar ift. hendes hjemland? Hvilke konsekvenser har det for hendes identitet? Hvordan ville det påvirke jer selv, at høre jeres forældre fortælle jer sådan?
00:29:39
29:39-30:09: Rokhsar er bange for udvisningen. Hvordan påvirkes Rokhsars mentale tilstand af angsten? Hvordan påvirkes hendes sociale forhold?
00:32:12
32:12-33:55: Hvilket ansvar pålægges fra familiens side? hvordan påvirker ansvaret Rokhsar?
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-
-
Samfundsfag
-
Sociale og kulturelle forhold
-