Tilbage
Familien fra Bryggen
TV3
I Familien fra Bryggen slipper Stephanie og Cengiz deres konkurrencegen løs, på en lidt usædvanlig date. Stephanie udfordrer nemlig Cengiz i bueskydning og der venter taberen af dysten, en meget ubehagelig smagsoplevelse. Hjemme hos Linse skal der endnu engang omdekoreres, og hvem er bedre til praktisk arbejde end Moster Niller?! Planen er en murstensvæg i Linses stue, så Linse sætter som sædvanlig Niller i sving, med alternative sikkerhedsbriller og hammer. Og så er Linse i gang med, at lave en ny All Dogs are Angels-kalender. Men Mor Ann, der er blevet udskrevet fra hospitalet, er slet ikke tilfreds med, at hun ikke er med på familiebilledet. Så selvfølgelig tager hele familien afsted, for at få taget et billede, hvor deres elskede overhoved også er på.
12.01.2017
7.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
TV3
I Familien fra Bryggen slipper Stephanie og Cengiz deres konkurrencegen løs, på en lidt usædvanlig date. Stephanie udfordrer nemlig Cengiz i bueskydning og der venter taberen af dysten, en meget ubehagelig smagsoplevelse. Hjemme hos Linse skal der endnu engang omdekoreres, og hvem er bedre til praktisk arbejde end Moster Niller?! Planen er en murstensvæg i Linses stue, så Linse sætter som sædvanlig Niller i sving, med alternative sikkerhedsbriller og hammer. Og så er Linse i gang med, at lave en ny All Dogs are Angels-kalender. Men Mor Ann, der er blevet udskrevet fra hospitalet, er slet ikke tilfreds med, at hun ikke er med på familiebilledet. Så selvfølgelig tager hele familien afsted, for at få taget et billede, hvor deres elskede overhoved også er på.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetDen pædagogiske vejledning herunder foreslår et samspil mellem tre reality-shows, som tilsammen kan udgøre et fordybelsesområde med titlen "Rundt om reality" til folkeskolens prøve i mundtlig dansk. Ud over "Familien fra Bryggen" er der tale om programmerne "Klædt af" og "Prinsesserne fra blokken". Tilsammen dækker de flere af reality-undergenrerne og byder sig derfor til med forskellige vinkler på genren. Fordybelsesområdet hører til i kategorien ikke-fiktion - multimodale og æstetiske tekster.

MitCFU
Hertil findes pædagogisk vejledning
Hent PDFRundt om reality
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:00:00
00:00:00
Fremdriftselementer (hele afsnittet)
Læg gennem hele afsnittet mærke til, hvordan disse tre fremdriftselementer bruges i Familien fra Bryggen: 1) Previews (forannonceringer af, hvad der kommer til at ske senere i afsnittet), 2) Retrospektive interviews (personerne ser tilbage på noget de har oplevet), 3) Reaction shot (filmindstillinger i nær eller halvnær, hvor vi kan iagttage personers reaktioner på noget). Hvilken virkning har disse fremdriftselementer?
Læg gennem hele afsnittet mærke til, hvordan disse tre fremdriftselementer bruges i Familien fra Bryggen: 1) Previews (forannonceringer af, hvad der kommer til at ske senere i afsnittet), 2) Retrospektive interviews (personerne ser tilbage på noget de har oplevet), 3) Reaction shot (filmindstillinger i nær eller halvnær, hvor vi kan iagttage personers reaktioner på noget). Hvilken virkning har disse fremdriftselementer?
02
00:03:08
00:03:08
Personkarakteristik af mor Ann (SLUT:6:43)
Helt centralt i "Familien fra Bryggen" står de enkelte familiemedlemmer. På baggrund af dette klip skal I lave en personkarakteristik af mor Ann. Brug de traditionelle danskfaglige begreber som ydre og indre personkarakteristik. Hvordan er mor Anns rolle i familien?
Helt centralt i "Familien fra Bryggen" står de enkelte familiemedlemmer. På baggrund af dette klip skal I lave en personkarakteristik af mor Ann. Brug de traditionelle danskfaglige begreber som ydre og indre personkarakteristik. Hvordan er mor Anns rolle i familien?
03
00:16:53
00:16:53
Bryggen (SLUT:17:00)
Som en del af showet indgår klip fra Islands brygge i København. Hvilken funktion har disse klip? Kunne de undværes? Og hvilken funktion har underlægningsmusikken?
Som en del af showet indgår klip fra Islands brygge i København. Hvilken funktion har disse klip? Kunne de undværes? Og hvilken funktion har underlægningsmusikken?
04
00:17:00
00:17:00
Personkarakteristik af Linse (SLUT:20:49)
Lav på baggrund af klippet en personkarakteristik af seriens hovedfigur, Linse. Husk at samle informationer både fra den direkte og indirekte personbeskrivelse.
Lav på baggrund af klippet en personkarakteristik af seriens hovedfigur, Linse. Husk at samle informationer både fra den direkte og indirekte personbeskrivelse.
05
00:29:57
00:29:57
Stephanie og Cengiz (SLUT:35:02 )
Stephanie og Cengiz har fundet en vinder og taber i bueskydningskonkurrencen. Se klippet og skriv ned, hvad klippet siger om dem og deres forhold. I har nu samlet informationer om de fire vigtigste familiemedlemmer i "Familien fra Bryggen". Hvordan er de indbyrdes relationer i familien?
Stephanie og Cengiz har fundet en vinder og taber i bueskydningskonkurrencen. Se klippet og skriv ned, hvad klippet siger om dem og deres forhold. I har nu samlet informationer om de fire vigtigste familiemedlemmer i "Familien fra Bryggen". Hvordan er de indbyrdes relationer i familien?
06
00:37:17
00:37:17
Målgruppeanalyse (SLUT:38:25)
I klippet her ser vi hele familien samlet - både mennesker og dyr. Se klippet og tal med hinanden om, hvem der er målgruppen for dette reality-show. Tal ud fra disse fire målgruppekriterier: Demografi: (Køn, alder, uddannelseslængde, job, indtægt, familiestatus). Geografi: (Land, by, region). Interesser: (Hvilke interesser har målgruppen?). Holdninger: (Venstreorienterede eller højreorienterede, går de op i fx miljø, økologi, dyrevelfærd? Skal det eksempelvis være underholdende eller informerende at se tv?). Kriterierne er inspireret af "Sæt spor - Vild med reality" fra Dansklærerforeningens Forlag.
I klippet her ser vi hele familien samlet - både mennesker og dyr. Se klippet og tal med hinanden om, hvem der er målgruppen for dette reality-show. Tal ud fra disse fire målgruppekriterier: Demografi: (Køn, alder, uddannelseslængde, job, indtægt, familiestatus). Geografi: (Land, by, region). Interesser: (Hvilke interesser har målgruppen?). Holdninger: (Venstreorienterede eller højreorienterede, går de op i fx miljø, økologi, dyrevelfærd? Skal det eksempelvis være underholdende eller informerende at se tv?). Kriterierne er inspireret af "Sæt spor - Vild med reality" fra Dansklærerforeningens Forlag.
-
Dansk
Idemager
Casper Lyngstad
Martin Bengtsson
Martin Bengtsson
Pædagogisk note
Mette Bechmann Westergaard
Tilrettelægger
Kenneth Bisgaard
Robin Lykke
Robin Lykke
Udgiver
TV3
Udgivelsesår
2017
Faustnummer
TV0000105212
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 44 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
44 min..
TV-dato
12. jan. 2017 kl. 20.00