Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Cirkeline
TVOptagelse
Cirkeline
Kanonfotograf Fredrik
0.-1. klasse

DR Ramasjang

Musen Fredrik finder et filmkamera og drager ud for at optage de forskellige dyr. Efter mange farefulde oplevelser kommer han hjem og får at vide, at der ikke er film i apparatet. Heldigvis har tegneren filmet Fredrik, så tilskuerne ikke går glip af noget.


Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Fremstillingskompetencen lægger vægt på, at eleverne kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede. For at kunne producere multimodale tekster skal de have opbygget en viden om, hvad og hvordan de skal planlægge. Tv-udsendelsen om Cirkeline kan bruges til, at vise eleverne hvad en animationsfilm er, og give dem nogle redskaber til at kunne arbejde med egne produktioner. Filmen er lavet med flere forskellige teknikker, så eleverne kan se, at der er mange muligheder for at skabe animationsfilm.
Kapitelmærkningen henvender sig primært til 2.-3. klasse i danskundervisningen.
En anden velegnet animationsfilm er "De gale bukser" med Walter og Trofast.

Animationsfilm

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:07
Kapitelbillede
Intro
Hvordan laves introen? Hvor mange billeder bruges i introen? Hvilken stemning har musikken?

02
00:00:35
Kapitelbillede
Zoom ind
Hvad betyder det at zoome ind? Hvad kan man bruge zoom til? Hvor mange billeder tror I, der er brugt til at zoome ind?

03
00:01:11
Kapitelbillede
Lyd understøtter bevægelse
Hvordan bruger de lyden til at understøtte bevægelsen? Hvor mange billeder tror I, der er brugt på at få Fredrik ned fra bordet?

04
00:01:47
Kapitelbillede
Forgrund og baggrund
Hvad er der i baggrunden? Hvad er der i forgrunden? Hvem bevæger sig (forgrund eller baggrund)? Hvor mange billeder tror I, der er brugt på at få ormen til at bevæge sig?

05
00:03:03
Kapitelbillede
Bevægelse
Hvordan kommer der bevægelse i billedet? Hvordan bruger de lyden til at forstærke stemningen (kirkeklokken) Hvad betyder det for stemningen, at frøens stemme er forvrænget?

06
00:04:26
Kapitelbillede
Zoom
Hvordan bruges zoom til at gøre katten farlig?

07
00:05:37
Kapitelbillede
Frøperspektiv
Hvad er frøperspektiv?

08
00:06:02
Kapitelbillede
Modellervoks
Hvordan bruges modellervoks til at skabe bevægelse? Hvor mange billeder tror I, der bliver brugt? Hvad er forskellen på at tegne (2D) og bruge modellervoks (3D)?

09
00:09:28
Kapitelbillede
Sekvens
Hvor mange billeder bruges til denne lille frekvens med fugleungerne?

10
00:09:41
Kapitelbillede
Fugleperspektiv
Hvad er fugleperspektiv?

11
00:09:53
Kapitelbillede
Klipning
Hvordan bruger de klipning til at skabe bevægelse?

12
00:10:12
Kapitelbillede
Fugleperspektiv
Er der på om det er en figur der kigger ned (Fredrik der flyver på fuglen), eller os/dig (der kigger på Ingolf, der løber på gulvet)?

13
00:10:30
Kapitelbillede
virkemiddel
Hvordan viser de, at cigaretten er tændt? Hvor mange billeder tror I, der er brugt på at vise det?

14
00:10:41
Kapitelbillede
Tale
Hvordan er Cirkelines mund tegnet, når hun taler? Hvilke figurer er brugt?

15
00:11:09
Kapitelbillede
Frøperspektiv
Hvordan bliver frøperspektiv brugt til at vise størrelser?

16
00:11:41
Kapitelbillede
Ingen bevægelse
Hvilken effekt har det, når der ikke er bevægelse?

17
00:11:45
Kapitelbillede
Klipning
Hvordan er Fredriks "drøm" lavet? - billeder - lyd - klipning - bevægelse - zoom

Animator
Jannik Hastrup
Forfatter
Hanne Hastrup
Komponist
Hans Henrik Ley
Torben Munk
Producer
Jannik Hastrup
Pædagogisk note
Mette Bech
Tegner
Hanne Hastrup
Udgiver
DR Ramasjang
Udgivelsesår
2017
Faustnummer
TV0000106514
Fysisk beskrivelse
14 min, TV-optagelse
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
14 min..
TV-dato
1. maj 2017 kl. 17.50