Tilbage
Cirkeline
DR Ramasjang
Musen Fredrik finder et filmkamera og drager ud for at optage de forskellige dyr. Efter mange farefulde oplevelser kommer han hjem og får at vide, at der ikke er film i apparatet. Heldigvis har tegneren filmet Fredrik, så tilskuerne ikke går glip af noget.
Kanonfotograf Fredrik
0.-1. klasse
DR Ramasjang
Musen Fredrik finder et filmkamera og drager ud for at optage de forskellige dyr. Efter mange farefulde oplevelser kommer han hjem og får at vide, at der ikke er film i apparatet. Heldigvis har tegneren filmet Fredrik, så tilskuerne ikke går glip af noget.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetFremstillingskompetencen lægger vægt på, at eleverne kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede. For at kunne producere multimodale tekster skal de have opbygget en viden om, hvad og hvordan de skal planlægge. Tv-udsendelsen om Cirkeline kan bruges til, at vise eleverne hvad en animationsfilm er, og give dem nogle redskaber til at kunne arbejde med egne produktioner. Filmen er lavet med flere forskellige teknikker, så eleverne kan se, at der er mange muligheder for at skabe animationsfilm.
Kapitelmærkningen henvender sig primært til 2.-3. klasse i danskundervisningen.
En anden velegnet animationsfilm er "De gale bukser" med Walter og Trofast.
Animationsfilm
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:00:07
00:00:07
Intro
Hvordan laves introen? Hvor mange billeder bruges i introen? Hvilken stemning har musikken?
Hvordan laves introen? Hvor mange billeder bruges i introen? Hvilken stemning har musikken?
02
00:00:35
00:00:35
Zoom ind
Hvad betyder det at zoome ind? Hvad kan man bruge zoom til? Hvor mange billeder tror I, der er brugt til at zoome ind?
Hvad betyder det at zoome ind? Hvad kan man bruge zoom til? Hvor mange billeder tror I, der er brugt til at zoome ind?
03
00:01:11
00:01:11
Lyd understøtter bevægelse
Hvordan bruger de lyden til at understøtte bevægelsen? Hvor mange billeder tror I, der er brugt på at få Fredrik ned fra bordet?
Hvordan bruger de lyden til at understøtte bevægelsen? Hvor mange billeder tror I, der er brugt på at få Fredrik ned fra bordet?
04
00:01:47
00:01:47
Forgrund og baggrund
Hvad er der i baggrunden? Hvad er der i forgrunden? Hvem bevæger sig (forgrund eller baggrund)? Hvor mange billeder tror I, der er brugt på at få ormen til at bevæge sig?
Hvad er der i baggrunden? Hvad er der i forgrunden? Hvem bevæger sig (forgrund eller baggrund)? Hvor mange billeder tror I, der er brugt på at få ormen til at bevæge sig?
05
00:03:03
00:03:03
Bevægelse
Hvordan kommer der bevægelse i billedet? Hvordan bruger de lyden til at forstærke stemningen (kirkeklokken) Hvad betyder det for stemningen, at frøens stemme er forvrænget?
Hvordan kommer der bevægelse i billedet? Hvordan bruger de lyden til at forstærke stemningen (kirkeklokken) Hvad betyder det for stemningen, at frøens stemme er forvrænget?
06
00:04:26
00:04:26
Zoom
Hvordan bruges zoom til at gøre katten farlig?
Hvordan bruges zoom til at gøre katten farlig?
07
00:05:37
00:05:37
Frøperspektiv
Hvad er frøperspektiv?
Hvad er frøperspektiv?
08
00:06:02
00:06:02
Modellervoks
Hvordan bruges modellervoks til at skabe bevægelse? Hvor mange billeder tror I, der bliver brugt? Hvad er forskellen på at tegne (2D) og bruge modellervoks (3D)?
Hvordan bruges modellervoks til at skabe bevægelse? Hvor mange billeder tror I, der bliver brugt? Hvad er forskellen på at tegne (2D) og bruge modellervoks (3D)?
09
00:09:28
00:09:28
Sekvens
Hvor mange billeder bruges til denne lille frekvens med fugleungerne?
Hvor mange billeder bruges til denne lille frekvens med fugleungerne?
10
00:09:41
00:09:41
Fugleperspektiv
Hvad er fugleperspektiv?
Hvad er fugleperspektiv?
11
00:09:53
00:09:53
Klipning
Hvordan bruger de klipning til at skabe bevægelse?
Hvordan bruger de klipning til at skabe bevægelse?
12
00:10:12
00:10:12
Fugleperspektiv
Er der på om det er en figur der kigger ned (Fredrik der flyver på fuglen), eller os/dig (der kigger på Ingolf, der løber på gulvet)?
Er der på om det er en figur der kigger ned (Fredrik der flyver på fuglen), eller os/dig (der kigger på Ingolf, der løber på gulvet)?
13
00:10:30
00:10:30
virkemiddel
Hvordan viser de, at cigaretten er tændt? Hvor mange billeder tror I, der er brugt på at vise det?
Hvordan viser de, at cigaretten er tændt? Hvor mange billeder tror I, der er brugt på at vise det?
14
00:10:41
00:10:41
Tale
Hvordan er Cirkelines mund tegnet, når hun taler? Hvilke figurer er brugt?
Hvordan er Cirkelines mund tegnet, når hun taler? Hvilke figurer er brugt?
15
00:11:09
00:11:09
Frøperspektiv
Hvordan bliver frøperspektiv brugt til at vise størrelser?
Hvordan bliver frøperspektiv brugt til at vise størrelser?
16
00:11:41
00:11:41
Ingen bevægelse
Hvilken effekt har det, når der ikke er bevægelse?
Hvilken effekt har det, når der ikke er bevægelse?
17
00:11:45
00:11:45
Klipning
Hvordan er Fredriks "drøm" lavet? - billeder - lyd - klipning - bevægelse - zoom
Hvordan er Fredriks "drøm" lavet? - billeder - lyd - klipning - bevægelse - zoom
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Fremstilling
-
Animator
Jannik Hastrup
Forfatter
Hanne Hastrup
Komponist
Hans Henrik Ley
Torben Munk
Torben Munk
Producer
Jannik Hastrup
Pædagogisk note
Mette Bech
Tegner
Hanne Hastrup
Udgiver
DR Ramasjang
Udgivelsesår
2017
Faustnummer
TV0000106514
Fysisk beskrivelse
14 min, TV-optagelse
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
14 min..
TV-dato
1. maj 2017 kl. 17.50