Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetTil filmen er udarbejdet et kapitelsæt med opgaver, hvor eleverne skal arbejde med lyd og perspektiv. Der er også lagt opgaver ind i kapitelsættet, hvor eleverne skal tale om, hvad en god gerning er. Der lægges op til, at eleverne laver en liste med ideer til gode gerninger. I arbejdet med filmen lægges især op til udvikling af fortolkningskompetencen i dansk, men filmen kan også bruges til at arbejde med klassens sociale liv og trivsel. Filmen kan bruges til at arbejde med multimodale tekster i de yngste klassetrin.
Vitello gør en god gerning
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:00:23
00:00:23
Gerning
Hvad betyder det at gøre en god gerning? Lav en liste med alle de gode gerninger, som I har gjort - stort som småt. Inspirer hinanden. Tal om og argumenter for, hvilken gerning der er bedst.
Hvad betyder det at gøre en god gerning? Lav en liste med alle de gode gerninger, som I har gjort - stort som småt. Inspirer hinanden. Tal om og argumenter for, hvilken gerning der er bedst.
02
00:00:36
00:00:36
William
Hvad skal William?
Hvad skal William?
03
00:00:52
00:00:52
Klip
Hvad sker der i klippet? Læg mærke til lyden.
Hvad sker der i klippet? Læg mærke til lyden.
04
00:02:08
00:02:08
Perspektiv
Billedet er i fugleperspektiv. Hvad betyder det for filmen?
Billedet er i fugleperspektiv. Hvad betyder det for filmen?
05
00:02:15
00:02:15
Nær
Hvorfor er det nødvendigt med et nærbillede her?
Hvorfor er det nødvendigt med et nærbillede her?
06
00:03:11
00:03:11
Tempo
Læg mærke til lyd og tempo. Hvad gør det ved stemningen i dette klip?
Læg mærke til lyd og tempo. Hvad gør det ved stemningen i dette klip?
07
00:03:31
00:03:31
Vending
Hvad vil det sige at "være lige i stødet"?
Hvad vil det sige at "være lige i stødet"?
08
00:04:52
00:04:52
Er de gode?
Er de gode, de gode gerninger, som Vitello og William laver?
Er de gode, de gode gerninger, som Vitello og William laver?
09
00:05:24
00:05:24
Billed
Tal om, hvilken slags billede dette er. Hvorfor er det nødvendigt at græsslåmaskinen tæt på?
Tal om, hvilken slags billede dette er. Hvorfor er det nødvendigt at græsslåmaskinen tæt på?
10
00:05:35
00:05:35
Perspektiv
Hvad gør det ved oplevelsen i klippet, at se det i fugleperspektiv?
Hvad gør det ved oplevelsen i klippet, at se det i fugleperspektiv?
11
00:06:09
00:06:09
Billede
Hvad kan du se i dette totalbillede?
Hvad kan du se i dette totalbillede?
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Animator
Harriet Buckley
Ian Gardner
James Merry
Ian Gardner
James Merry
Forfatter til forlæg
Kim Fupz Aakeson
Niels Bo Bojesen
Niels Bo Bojesen
Instruktør
Dorte Bengtson
Manuskriptforfatter
Kathrine Kastholm Vimpel
Kim Fupz Aakeson
Kim Fupz Aakeson
Pædagogisk note
Karina Kiær
Stemmer
Adrian Seier Aarup
Birthe Neumann
Samuel Søby Bang
Sidse Babett Knudsen
Torben Jetsmark Bjerre
Birthe Neumann
Samuel Søby Bang
Sidse Babett Knudsen
Torben Jetsmark Bjerre
Udgiver
DR Ramasjang
Udgivelsesår
2018
Faustnummer
TV0000112555
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 8 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
8 min..
TV-dato
13. aug. 2018 kl. 07.30