DR1
Dansk drama-dok.-serie i 4 afsnit. Grænseområdet mellem Danmark og Tyskland har lagt ryg til nogle af de mest dramatiske begivenheder i nyere danmarkshistorie. I dag strækker den landfaste grænse sig fra Flensborg Fjord i øst til Højer i vest. Men her har grænsen ikke altid ligget. Forud for det Danmark, vi kender i dag, er gået utallige krige, tab af menneskeliv og land, splittelse og indædte kampe om sprog og national identitet.
"Grænseland" er fortællingen om et stykke af Danmark og en periode, der blev afgørende for vores lands historie, og hvem vi er. I midten af 1800-tallet kæmper en lille flok bønder, med den veltalende Laurids Skau i spidsen, for at bevare det danske sprog i Grænselandet. Men hele Europa er i opbrud og det, der begynder som en kamp om sprog, bliver snart til en kamp om, hvad det vil sige at være dansk, og hvor Danmarks grænse skal gå. En kamp, som fører til en blodig borgerkrig.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetDenne dokudramaserie kan indgå i arbejdet med Sønderjyllands historie og temaet grænseland, hvor kanonpunkterne Junigrundloven 1849, Slaget ved Dybbøl og Genforeningen 1920 kan inddrages. Der kan arbejdes med alle tre kompetenceområder kronologi og sammenhæng, kildearbejde og historiebrug, hvor der inddrages fx tidslinje fra DR skole og kildebank fra Rigsarkivet. Der kan med fordel arbejdes undersøgende og problemorienteret. Se "Bag om Grænseland" fælles i klassen. Fordel eleverne i grupper med hver deres afsnit af Grænseland (4-8 grupper). Alle grupper arbejder med følgende opgaver, mens de ser hvert deres afsnit (måske flere gange). Trin 1: Eleverne skal udarbejde et mindmap med vigtige begivenheder, personer og fænomener, der bliver nævnt i afsnittet. Trin 2: Eleverne skal udarbejde et antal problemstillinger/undersøgelsesspørgsmål til afsnittet. Trin 3: Eleverne skal vælge min. 2-3 kilder (se link til Rigsarkivet), som understøtter afsnittets fortælling. Trin 4: Eleverne skal vælge et uddrag af afsnittet, som de dramatiserer (rollespil) og afslutningsvis viser for resten af klassen. Afslutningsvis kan I diskutere og perspektivere de enkelte begivenheder med udgangspunkt i tv-udsendelsen "Danmark til Ejderen - Kampen om historien".
-
Historie
-
Historiebrug
-
Kildearbejde
-
Kronologi og sammenhæng
-