DR1
Dansk drama-dok.-serie i 4 afsnit. Efter krigen i 1864 er Danmark ydmyget, og Sønderjylland er tabt. Nu skal de dansksindede sønderjyder vænne sig til et nyt liv - som tyskere. Skolebøger bliver skiftet ud og danske sange forbudt. Men jo mere tyskerne strammer grebet i håbet om at gøre dem til loyale tyske statsborgere, jo stærkere bliver sammenholdet og kampen for og retten til at tale dansk og dyrke den danske kultur.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetDenne dokudramaserie kan indgå i arbejdet med Sønderjyllands historie og temaet grænseland, hvor kanonpunkterne Junigrundloven 1849, Slaget ved Dybbøl og Genforeningen 1920 kan inddrages. Der kan arbejdes med alle tre kompetenceområder kronologi og sammenhæng, kildearbejde og historiebrug, og der kan inddrages fx tidslinje fra DR skole og kildebank fra Rigsarkivet. Der kan med fordel arbejdes undersøgende og problemorienteret. Se "Bag om Grænseland" fælles i klassen. Fordel eleverne i grupper med hver deres afsnit af Grænseland (4-8 grupper). Alle grupper arbejder med følgende opgaver, mens de ser hvert deres afsnit (måske flere gange). Trin 1: Eleverne skal udarbejde et mindmap med vigtige begivenheder, personer og fænomener, der bliver nævnt i afsnittet. Trin 2: Eleverne skal udarbejde et antal problemstillinger/undersøgelsesspørgsmål til afsnittet. Trin 3: Eleverne skal vælge min. 2-3 kilder (se link til Rigsarkivet), som understøtter afsnittets fortælling. Trin 4: Eleverne skal vælge et uddrag af afsnittet, som de dramatiserer (rollespil) og afslutningsvis viser for resten af klassen. Afslutningsvis kan I diskutere og perspektivere de enkelte begivenheder med udgangspunkt i tv-udsendelsen "Danmark til Ejderen - Kampen om historien".
-
Historie
-
Historiebrug
-
Kildearbejde
-
Kronologi og sammenhæng
-
-
Ungdomsuddannelser
-
Faglige områder
-