Tilbage
Deadline ( 26.04.2023 )
DR2
Hovedemne: Ifølge den amerikanske professor Anna Lembke fungerer sociale medier lige som narkotika, for de giver brugerne et dopaminkick, der er så let tilgængeligt, at hjernen vænner sig til det og kræver mere og mere dopamin og tid brugt på de sociale medier - og det ved Facebook, TikTok osv. godt og "groomer" brugerne, og navnlig børn, for at tjene penge på dem via målrettet reklame. Digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) erkender problemet og tror på en EU-regulering af de store sociale medier, men hun mener også, at forældre skal vise ansvarlighed og opdrage deres børn til at bruge de sociale medier med omtanke.
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Hovedemne: Ifølge den amerikanske professor Anna Lembke fungerer sociale medier lige som narkotika, for de giver brugerne et dopaminkick, der er så let tilgængeligt, at hjernen vænner sig til det og kræver mere og mere dopamin og tid brugt på de sociale medier - og det ved Facebook, TikTok osv. godt og "groomer" brugerne, og navnlig børn, for at tjene penge på dem via målrettet reklame. Digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) erkender problemet og tror på en EU-regulering af de store sociale medier, men hun mener også, at forældre skal vise ansvarlighed og opdrage deres børn til at bruge de sociale medier med omtanke.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetHvorfor er det vanskeligt for mange at slippe telefonen?
Til programmet er udarbejdet en vejledning, som lægger op til at undersøge designmekanismer i telefonen og apps samt om eleverne oplever en digital afhængighed. Eleverne skal både arbejde med teknologiforståelse og selv tage stilling, når de skal lave udkast til et borgerforslag om unge, teknologier og digital afhængighed. Vejledningen er henvendt til ungdomsuddannelserne, men nogle elementer vil også kunne bruges til elever i udskolingen. Der er udarbejdet kapitelsæt, som kan anvendes selvstændigt.

MitCFU
børn
Danmark
demokrati
digital afhængighed
dopamin
for biologiundervisning
for psykologiundervisning
for samfundsfagsundervisning
for sundheds- og seksualundervisning og familiekundskabsundervisning
for sundhedsfaglig uddannelse
forældreansvar
journalistik
misbrug
politik
psykiske problemer
reklame
sociale medier
teknologiforståelse
tv-journalistik
unge
CFU
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:00:01
00:00:01
introduktion
02
00:00:53
00:00:53
Anna Lembke afhængighed
Hvorfor mener Anna Lembke, at man kan tale om digital afhængighed? Hvordan virker dopamin i hjernen? Hvilke årsager er der til, at sociale medier skaber afhængighed? Hvorfor kan digital afhængighed være særligt problematisk for børn og teenagere?
Hvorfor mener Anna Lembke, at man kan tale om digital afhængighed? Hvordan virker dopamin i hjernen? Hvilke årsager er der til, at sociale medier skaber afhængighed? Hvorfor kan digital afhængighed være særligt problematisk for børn og teenagere?
03
00:09:29
00:09:29
Anna Lembke om løsninger og muligheder.
Hvordan skal vi håndtere problemer med digital afhængighed? Hvorfor er det svært at løse på et individuelt plan?
Hvordan skal vi håndtere problemer med digital afhængighed? Hvorfor er det svært at løse på et individuelt plan?
04
00:13:10
00:13:10
Marie Bjerre, Digitaliseringsminister, Venstre
Er Marie Bjerre enig i Anna Lembkes analyse af problemerne med digital afhængighed? Hvorfor mener Marie Bjerre, at regulering kan være en vanskelig løsning på problemet? Hvem har ansvaret for at sikre mod, at teknologierne skaber afhængighed? Hvorfor er det ifølge ministeren vanskeligt at løse problemerne med afhængighed? Hvordan ser Marie Bjerre på at regulere adgangen til sociale medier? Hvorfor ønsker Marie Bjerre ikke et forbud?
Er Marie Bjerre enig i Anna Lembkes analyse af problemerne med digital afhængighed? Hvorfor mener Marie Bjerre, at regulering kan være en vanskelig løsning på problemet? Hvem har ansvaret for at sikre mod, at teknologierne skaber afhængighed? Hvorfor er det ifølge ministeren vanskeligt at løse problemerne med afhængighed? Hvordan ser Marie Bjerre på at regulere adgangen til sociale medier? Hvorfor ønsker Marie Bjerre ikke et forbud?
-
Samfundsfag
-
Politik
-
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
CFU vejledning
Christian Aalborg Frandsen
Pædagogisk kapitelmarkering
Christian Aalborg Frandsen
Pædagogisk note
Christian Aalborg Frandsen
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2023
Faustnummer
TV0000131154
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 26 min
Sprog
Dansk, Engelsk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
26 min..
TV-dato
26. apr. 2023 kl. 22.00