Mister Georg - den nye dreng
Af Katrine Marie Guldager
Den nye dreng i klassen larmer meget, og Georg og Ignora vil finde ud af, om der er noget i vejen med ham.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetFrøken Ignora har fået en ny bedste ven, som hedder Georg. Når Georg har svært ved at finde ud af tingene, spørger han sin Momse om hjælp og gode råd. Georg sidder ved siden af Allan, den nye dreng i klassen. Georg kan ikke holde ud, at han larmer og ikke vil tie stille, så læreren sender ham dag efter dag uden for døren. Georg kan ikke forstå, hvad der er galt med Allan, men rygtet på skolen går, at Allan får tæv derhjemme. Georg prøver sammen med Ignora at hjælpe den stakkels Allan, men først må de udspionere ham for at lære hans liv nærmere at kende. De opdager, at han lever et helt normalt liv med en kærlig far og han spiser frikadeller til afstensmad. På klassen taler de om det at være forskellige - nogle er mere urolige end andre.
Arbejdet med bogen egner sig til udvikling af elevernes fortolkningskompetence og læsning mellem linjerne. Det er oplagt at arbejde med modaliteterne tekst og billed for at undersøge, hvilke informationer de får fra henholdsvis tekst og billed. Billederne er oplagte til medsskabende skriveaktiviteter.
Der er lavet en pædagogisk vejledning med opgaver til arbejdet med bogen. Arbejdsarkene, der nævnes i vejledningen, kan findes under supplerende materialer.

Forlaget skriver: Frøken Ignora har en ven. Han hedder Georg. Mister Georg. Han bor sammen med sin mormor i Stridstrup ikke langt fra Frøken Ignoras vandtårn. Georg kalder mormor for Momse, og når han har haft en hård dag i skolen, så er det rart at smide skoletasken i køkkenet hos Momse, som altid har en historie eller to at fortælle.
Forfatteren Katrine Marie Guldager og tegneren Charlotte Pardi har sammen skabt denne nye serie om en af bifigurerne i den kendte og elskede serie om frøken Ignora. Sammen med Georg og Ignora møder læseren nogle af de udfordringer, der kan være, når skoledagen er alt for lang, og der bare er alt for meget larm i klassen. En problemstilling som er ganske genkendelig for mange børn.
"Børn har også rettigheder," siger Frøken Ignora, men føler de, at de bliver hørt? Er der nogen, der taler deres sag eller ... Ja, det gør Momse, hun handler og tager fat om problemet.
Måske skal børn "bare" lære at sidde stille og tage hensyn til andre i klassen? Det er befriende, at Momse tager Georg alvorligt, og faktisk tager ham i hånden og med stok og det hele resolut går hjem til en af drengene fra klassen for at tale om problemet. Alt for ofte siger man jo bare som voksen, at de må tale med læreren om det, når de andre larmer, men hvad kan der gøres? Disse bøger kan på en fin og sjov måde, sætte lidt fokus på den virkelighed, som mange børn oplever i samspillet med andre børn, som alle skal rummes i folkeskolen.
Bøgerne er fortalt i et poetisk sprog og i en tone, som vi kender fra Frøken Ignora.
Og hvem vil ikke gerne have en Momse?

MitCFU
Dansk: 1., 2., 3. kl.
Hent PDF-
Dansk