Tilbage
Serie
Fedt, fup og flæskesteg
Thomas Breinholt tager sin chauffør Kurt Møller Johansen med på en både humoristisk og seriøs jagt efter at opklare Mysteriet om Fedmeepidemien. Hver fjerde solgte cola i Danmark er "light", og de købes overvejende af kvinder. I light-produkter erstattes sukker med sødemidler og fedt med noget andet, men forskning indikerer, at konsumenter af light-produkter bliver federe end andre. Det er bl.a. fordi light-produkter stimulerer hjernens lystcenter, men uden at mætte med kalorier, og så får man hurtigt lyst til fx en cola light igen. Anden forskning viser, at nogle personer oplever et fald i blodsukkeret, når de indtager sødemidler i stedet for sukker, og så føler de sig endnu mere sultne. Og forsøgsrotter fodret med sødemidler tager mere på end rotter fodret med druesukker. Sødemidlerne forvirrer måske hjernen og påvirker vores langsigtede appetitregulering. Skandinaviske forskere mener, at op mod 10% af befolkningen er sukkerafhængig, og at light-produkter blot øger sukkersulten. Undersøgelser viser også, at light-sodavand øger risikoen for, at gravide føder for tidligt. I USA har man konstateret, at folk, som vil tabe sig, tror, at de kan spise endnu mere end før, hvis de bare spiser light-produkter, men når light i realiteten feder, tager de bare ekstra på. Står der fx "70% mindre fedt" på pakken, er den reelle reduktion i energi måske kun 24% på grund af tilsætningen af andre stoffer. Kartoffelchips med fedterstatning gør rotter federe end tilsvarende kartoffelchips med fedt. Og intet tyder på at light nedsætter risikoen for hjertekarsygdomme.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdgiver
DR2
Faustnummer
CFUSERIE_Fedt,_fup_og_flæskesteg