Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Serie
Undervisning og læring

Forlaget skriver: Aktionslæring tilbyder en konkret ramme for fælles og bæredygtig udvikling af skolens praksis. At udvikle og forandre praksis kan opleves stressende og uhåndterbart, hvis det anskues som den enkelte lærers eller pædagogs ansvar og ikke løses i et konstruktivt lærende fællesskab. Med aktionslæring flyttes problemer eller udfordringer fra at være individets ansvar til at være teamets fælles forpligtelse og læring. Aktionslæring understøtter en vedvarende, undersøgende skolekultur og -udvikling, der er funderet i lokale behov, og som samtidig har øje for, at praksis til en vis grad kan planlægges, men at uforudsete aspekter også støder til. Bogen præsenterer tre faser, der kan være med til skabe en balance mellem behovet for både kontinuitet og fleksibilitet i pædagogisk praksis:1. Formulering af fokus og planlægning 2. Afprøvning af observation og tiltag 3. Den undersøgende samtale. Gennem cases fra to forskellige skoler, refleksionsspørgsmål og skabeloner til analyse og undersøgende samtaler gives det enkelte team en introduktion til aktionslæringen i praksis, og det klædes på til at undersøge egen praksis og igangsætte aktioner på baggrund af et lokalt behov. Bogen henvender sig til alle, der gerne vil arbejde med aktionslæring, og den kan fungere som guide for eksempelvis ledere og tovholdere og andre ressourcepersoner i den svære opstartsfase, når en skolekultur skal udvikle sig til en vedvarende undersøgende kultur med det formål at øge elevernes læring og trivsel. Samtidig kan den fungere som indspark til det veletablerede team, som vil udfordre sig selv med en ny måde at strukturere refleksions- og arbejdsprocesser på. Om forfatterne Mette Molbæk er ph.d. og lektor ved VIA University College, hvor hun er leder af programmet Børns trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem. Hun beskæftiger sig primært med forsknings- og udviklingsprojekter i skoler med særligt fokus på udvikling af og samarbejde om inkluderende læringsmiljøer. Lotte Junker Harbo er ph.d. og lektor ved VIA University College efter- og videreuddannelse, hvor hun blandt andet forsker i socialpædagogisk faglighed i relation til evidensbaserede programmer og i, hvordan unge oplever hjælp. Omtale af bogen'En meget relevant og vigtig bog, der styrker det professionelle samarbejde, der er nødvendigt for at sikre en god skole, hvor læring og trivsel er i højsædet. Bogen er meget overskuelig, den er let tilgængelig og de tre faser belægges med en række gode konkrete praksiseksempler med spørgsmål til styrkelse af arbejdet med bogens cases og egen praksis. Gode eksempler på observationsmetoder, video, fotos, lærerelevlogbøger og interviews med elever. En meget anvendelig bog, og helt sikkert et godt bud på god og nyttig kompetenceudvikling.' - Dansk bibliotekscenter 'Kortfattet og meget brugbar guide til dem, der gerne vil i gang med aktionslæring. I bogen får man tips og ideer, og gennem cases får man indblik i, hvordan det kan fungere i praksis. Bogens største værdi er efter min mening inddragelsen af to cases i beskrivelsen af aktionslæringens faser' - Ove Christensen i Folkeskolen.
Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet


Aktionslæring - udvikling af arbejdet og samarbejdet i skolens praksis
Mette Molbæk Harbo

Den myndige lærer - Niklas Luhmanns blik på uddannelse og pædagogik
Lars Qvortrup

Den myndige lærer - Niklas Luhmanns blik på uddannelse og pædagogik E-bog
Lars Qvortrup

Didaktisk refleksion - når lærere sætter ord på egen praksis
Lea Lund

Didaktisk refleksion - når lærere sætter ord på egen praksis E-bog
Lea Lund

Digital produktion - deltagelse og læring
Birgitte Holm Henningsen

Digital produktion - deltagelse og læring (e-bog) E-bog
Birgitte Holm Henningsen

Effektiv planlægning og vurdering - læring med mål og kriterier i skolen
Henning Fjørtoft

Effektiv planlægning og vurdering - læring med mål og kriterier i skolen E-bog
Henning Fjørtoft

Elevens læring og dannelse - fem læringspsykologiske forståelser af motivation, identitet, læring og dannelse
Søren Pjengaard Tønnesvang

Elevens læring og dannelse - fem læringspsykologiske forståelser af motivation, identitet, læring og dannelse E-bog
Søren Pjengaard Tønnesvang

Empirisk didaktik - udfordringer, refleksioner og potentialer undersøgt i forskellige pædagogiske praksisser
Lea Lund Thorhauge

Empirisk didaktik - udfordringer, refleksioner og potentialer undersøgt i forskellige pædagogiske praksisser E-bog
Lea Lund Thorhauge

Evidens og dømmekraft - når evidens møder den pædagogiske hverdag
Claus Holm Biesta

Feedback i danskfaget

Feedback i danskfaget
Vibeke Christensen Esmann.

Feedback i danskfaget E-bog
Vibeke Christensen Esmann.

Feedback i matematik
Rasmus Greve Østergaard

Feedback i matematik E-bog
Rasmus Greve Østergaard

Feedback i skolen
Egil Weider Gran

Feedback og vurdering for læring
Rune Andreassen, Wille

Feedback og vurdering for læring

Fire-dimensional uddannelse - kompetencer til at lykkes i det 21. århundrede
Charles Fadel, Trilling

Fire-dimensional uddannelse - kompetencer til at lykkes i det 21. århundrede E-bog
Charles Fadel, Trilling

Formative walkthroughs - når skoleledere og lærere samarbejder om at forbedre elevernes resultater
Susan M. Moss

Fra praktik til prøve - en håndbog til lærerstuderende og praktiklærere
Sofia Esmann

Fra praktik til prøve - en håndbog til lærerstuderende og praktiklærere E-bog
Sofia Esmann

Fælles om læring - formativ vurdering i teori og praksis
Marie Neergaard

Fælles om læring - formativ vurdering i teori og praksis E-bog
Marie Neergaard

God undervisning - i praksis En kopi- og inspirationsmappe (inkl. cd-rom)
Kathrine Vestergaard m.fl.

Hvad vi ved om god undervisning E-bog
Andreas Helmke, Heymann.

Håndbog i professionelle læringsfællesskaber
Richard DuFour, Many

Intensiv læring - relationer, mestringsoplevelser og transfer i det nye pædagogiske landskab
Frans Ørsted Nørgaard

Introduktion til socialkonstruktionisme. Videnskabsteori og praksis
Gerd Christensen Hansen

Introduktion til socialkonstruktionisme. Videnskabsteori og praksis E-bog
Gerd Christensen Hansen

Involverende læringsevaluering - når evaluering fremmer læring
Claus Madsen

Involverende læringsevaluering - når evaluering fremmer læring.
Claus Madsen

It-didaktik i teori og praksis - elevpositioner og digitale kompetencer i et dannelsesperspektiv
Jeppe Bundsgaard Lorentzen

It-didaktik i teori og praksis - elevpositioner og digitale kompetencer i et dannelsesperspektiv E-bog
Jeppe Bundsgaard Lorentzen

Klasseledelse og fag

Klasseledelse og fag - at skabe klassekultur gennem fagdidaktiske valg
Maria-Christina Secher m.fl.

Klasseledelse. Praksis, teori og forskning
Terje Ogden

Klasseledelsens dilemmaer Fortsatte magtkampe i praksis, pædagogik og politik
Red. John Rav

Klasseledelsens dilemmaer Fortsatte magtkampe i praksis, pædagogik og politik E-bog
Red. John Rav

Kollegial supervision i gymnasiet - kompetencer til en styrket læringskultur
Lene Tortzen Bager

Kollegial supervision i gymnasiet - kompetencer til en styrket læringskultur E-bog
Lene Tortzen Bager

Kreativitetsfremmende læringsmiljøer i skolen
Lene Tanggaard, Nielsen

Kulturfagenes didaktik - historie, kristendomskundskab og samfundsfag
Anders Stig Hvithamar

Kulturfagenes didaktik - historie, kristendomskundskab og samfundsfag E-bog
Anders Stig Hvithamar

Lektionsstudier i skolen - kollegial sparring gennem fælles studier
Arne Mogensen

Lektionsstudier i skolen - kollegial sparring gennem fælles studier E-bog
Arne Mogensen

Læring eller ikke-læring E-bog
Karsten Mellon Visholm

Læring eller ikke-læring?
Karsten Mellon Visholm

Læringsmål og taksonomiske redskaber (inkl. digitale ressourcer)
Kirsten Frøhlich Petty

Læringsmålorienteret didaktik og dannelse.
Leon Dalgas Østergren-Olsen

Læringsrejsen - målorienteret undervisning i indskolingen (inkl. plakat og hjemmeside med skabeloner)
Alice Olsen

Løbende formativ vurdering
Dylan Wiliam

Metakognition, selvregulering og konsolidering - fra teori til praksis
Dorthe Geisnæs Kirkegaard

Metakognition, selvregulering og konsolidering - fra teori til praksis E-bog
Dorthe Geisnæs Kirkegaard

Multimodalitet i skolen - analyse og produktion i et socialsemiotisk, scenariedidaktisk perspektiv (4.-10. klasse)
Simon Skov Løvland

Nye design for undervisning og uddannelse - MOOCs - MASSIVE OPEN ONLINE COURSES
Anne-Mette Nortvig Rosenlund

Nye design for undervisning og uddannelse - MOOCs - MASSIVE OPEN ONLINE COURSES E-bog
Anne-Mette Nortvig Rosenlund

Nye veje mod professionelle læringsfællesskaber
Lisbeth Alnor, Tange

Næste skridt i professionelle læringsfællesskaber - kollaborative teams der transformerer skolens praksis
Robert J. Grift

Næste skridt i professionelle læringsfællesskaber - kollaborative teams der transformerer skolens praksis E-bog
Robert J. Grift

Nøglen til læring
James Nottingham

Nøglen til læring - hvordan opmuntrer og inspirerer du til optimal læring?
James Nottingham

Positiv psykologi i skolen
Frans Ørsted Andersen

Professionel kapital - en forandring af undervisningen på alle skoler
Andy Hargreaves Fullan

Professionel kapital - en forandring af undervisningen på alle skoler E-bog
Andy Hargreaves Fullan

Professionelle læringsfællesskaber - teamsamarbejde og undervisningsudvikling
Thomas R. Albrechtsen

Professionelle læringsfællesskaber - teamsamarbejde og undervisningsudvikling E-bog
Thomas R. Albrechtsen

Professionelle læringsfællesskaber og fagdidaktisk viden
Thomas R.S. Tjalve

Progressiv pædagogik - former, forandringer og virkninger
Trine Øland

Pædagoger og lærere i skolen - sammen om elevernes trivsel og læring
Stig Broström Saabye

Pædagoger og lærere i skolen - sammen om elevernes trivsel og læring E-bog
Stig Broström Saabye

Relationskompetencer i læreruddannelse og skole
Mette Vedsgaard (red.)

Relationsorienteret klasseledelse E-bog
Inger Bergkastet, Hansen

Rubrics i skolen - redskaber til målorienteret undervisning i praksis
Lise Vogt

Synlig læring - for lærere
John Hattie

Udfordrende læring
James Nottingham

Udvikling af undervisning
Hilbert Meyer. Christiansen

Understøttende undervisning og læringsmiljøer - kritiske perspektiver og reflekteret praksis
James Nottingham, Kristensen.

Understøttende undervisning og læringsmiljøer - kritiske perspektiver og reflekteret praksis E-bog
James Nottingham, Kristensen.

Undervisningsdifferentiering i fag
Thomas Binderup Voetmann

Undervisningsdifferentiering i fag E-bog
Thomas Binderup Voetmann

Vanskelige forældresamtaler - gode dialoger
May Britt Onsøien

Vurdering for læring i klasserummet
Trude Slemmen Wille

Udgiver
Dafolo Forlag
Faustnummer
CFUSERIE_Undervisning_og_læring